نکات کلیدی نوشتن یک محتوای خوب

نکات کلیدی نوشتن یک محتوای خوب

نکات کلیدی نوشتن یک محتوای خوب

 

یک فروشگاه اینترنتی خوب فروشگاهی ا‌ست که تا حد ممکن امکانات فروشگاه‌های سطح شهر و مغازه‌ها را به کاربر ارائه دهد. زمانی‌که به یکی از فروشگاه‌های مراکز خرید مراجعه کنید و راجع ‌به یک کالا سوالاتی داشته باشید، فروشنده راجع به آن به شما توضیحاتی خواهد داد. در فروشگاه‌های اینترنتی که فروشنده حضور فیزیکی ندارد، وظیفه‌ی ارائه‌ی اطلاعات فنی و توضیحات بر عهده‌ی دو بخش است؛ یکی جدول مشخصات فنی (اطلاعات بیشتر) و دیگری توضیحات کالا است.

 

سوالی که پیش می آید: اما یک محتوای خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

توضیحات محصول چیست و چه مزایایی دارد؟

 

شرح کالا، توضیحاتی راجع به ماهیت، ویژگی‌های اصلی و کاربردهای محصول است که مشتری نیاز به دانستن آن‌ها دارد. وقتی کالای خود را روی سایت قرار می‌دهید، احتمالا از حجم ویژگی‌ها و مشخصات فنی محصول‌تان هیجان‌زده شده‌اید، اما باید این اطلاعات را در جای خود قرار دهید تا راحت تر در دسترس مشتری قرار بگیرد.

اطلاعات محصول در جدول مشخصات قرار می گیرد، اما پاسخ برخی از سوال ‌ها را نمی‌توان در آنجا پیدا کرد؛ مثلا یک لپ‌تاپ سامسونگ برای استفاده‌ی محاسبات کم‌ حجم و کارهای روزمره ای که انجام می دهیم مناسب است یا خیر، این سوال را نمی توان در جدول مشخصات پیدا کرد. توجه داشته باشید که جدول مشخصات صرفا به بیان ظاهرو قطعات استفاده شده در محصول اشاره دارد، درصورتی ‌که می‌توان در توضیحات محصول بعضی از قسمت‌های مهم را که نیاز است مشتری به صورت کامل بداند توضیح دهید و به ارائه کارایی محصول بپردازید.

به عنوان مثال می‌توان ابعاد یک محصول را با جمله‌ی با یک دست به‌راحتی می‌توانید آن را نگه دارید توضیح داد. البته این به این معنی نیست که اطلاعات جدول مشخصات را در قسمت توضیحات بنویسید، بلکه اشاره به این موضوع دارد که تعدادی از ویژگی‌های گفته شده در جدول مشخصات، به‌دلیل اهمیت بالا نیاز به توضیح بیشتر دارند که می‌توان در قسمت توضیحات به آن‌ها اشاره کرد.

 

خودتان را جای خریدار بگذارید

 

زمانی که خریدار به یک مرکز خرید مراجعه می کند و محصول را از لمس می‌کند، بهتر به جواب سوال هایش می رسد و در نهایت بهتر برای خرید قانع می شود. اما از آن‌جایی که این امکان در فروشگا‌ه آنلاین وجود ندارد، محتوای محصول از جمله شرح کالا باید چنین نقشی را محیا کند. شرح کالا باید بتواند محصول را برای خریدار مجسم کند، طوری که مشتری حس کند در حال استفاده از محصول است و حس کند کالا را در هنگام خرید در دست گرفته است. با این روش می‌توان جواب سوالاتی که برایش پیش آمده را داشته باشد.

 

در شرح کالا به کدام سوالات باید پاسخ داد؟ شش سوال اصلی که برای کاربر به‌وجود می‌آید.

 

1.چه چیزی را می‌خرم ؟

 

مشتری یک فروشگاه آنلاین، باید تمامی مشخصات محصولی که قصد خرید آن را دارد در شرح هم پیدا کند. مثلا بداند که ساعت هوشمندی که می‌خواهد، در برابر ورود گرد و خاک و یا حتی رسیدن آب به آن مقاوم است یا نه. این اطلاعات ویژگی‌هایی است که مشتری نمی‌تواند آن‌ها را در جدول مشخصات پیدا کرد.

 

2.آیا این کالا برای من مناسب است؟

 

در شرح محصول باید به افرادی که محصول به‌کار آن‌ها می‌آید اشاره شود. به عنوان مثال: یک لپ‌تاپ سبک وزن با صفحه‌ی نمایش ۱۳ اینچی که مشخصات سخت‌افزاری متوسطی دارد، برای یک کاربر که می‌خواهد بازی‌های کامپیوتری انجام دهد یا یک مهندس ساختمانی که برنامه های سنگین نقشه‌کشی دارد، مناسب نیست. باید داخل شرح محصول گفته شود که این لپ‌تاپ برای مدیران و برگزاری جلسات می‌تواند مفید باشد. با این کار شما صداقت‌تان را به مشتری نشان می دهید و اعتماد او را به‌دست می‌آورید.

 

3.کجا می‌توانم از آن استفاده کنم؟

 

با پاسخ دادن به این پرسش، خریدار متوجه می شود که این کالا مخصوص استفاده در محیط خاصی است یا خیر. به عنوان مثال: تعدادی از مودم‌هایی که با سیم‌کارت کار می‌کنند، باید جای ثابتی قرار بگیرند تا عملکرد بهتری داشته باشند. باید در شرح کالا توضیح دهید که این محصول قابل استفاده در چه مکانی است. آیا این محصول هنگام حرکت در خودرو می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؟ هر چه با مشتری شفاف تر باشیم، خرید بهتری را خواهد داشت.

 

4.چه زمانی باید از این محصول استفاده کنم؟

 

ممکن است یک محصول مخصوص استفاده در زمان خاصی باشد. به عنوان مثال: اگر یک کرم پوست دارید که مشتری باید از زمان دقیق استفاده آن اطلاع داشته باشد، حتما در شرح کالا توضیح دهید. اگر مشتری نتیجه‌ی ای را که مد نظرش بوده را نگیرد، به برند شما بی‌اعتماد شده و با تبلیغ منفی می‌تواند اعتبار شما را زیر سوال ببرد و به مرور زمان باعث افت فروش شما شود.

 

5.چرا باید این محصول را انتخاب کنم؟

 

جواب دادن به این سوال می‌تواند خریدار را قانع کند که چرا در مقایسه با کالاهای مشابه، باید محصول شما را انتخاب کند. اما جواب دادن به این سوال مثل تمام بدنه‌ی شرح و جدول مشخصات باید درنهایت صداقت باشد. در پاسخ به این سوال می‌توانید از مزایایی که کالای شما دارد و آن را از کالاهای مشابه متمایز می‌کند نام ببرید. به عنوان مثال: می‌توانید به عمر طولاتی‌تر باتری ساعت خود اشاره کنید که از تکنولوژی خاصی استفاده شده است.

 

6.چگونه از کالا استفاده کنم؟

 

ممکن است استفاده از یک محصول، خاص باشد یا بعد از باز کردن جعبه، نیاز به تنظیمات یا سرهم کردن داشته باشد. درصورتی‌که محصولتان نیاز به چنین توضیحاتی دارد، حتما این نکته را در شرح کالا توضیح دهید.

  • درصورتی‌که هرکدام از این سول ها درباره‌ی محصول شما صدق نمی کند، می‌توانید آن را نادیده بگیرید. ضمنا فراموش نکنید که پاسخ به این موارد باید ساده و صادقانه باشد.

 

ساده بنویسید

 

ساده‌نویسی یک هنر است؛ اما متاسفانه بیشتر افراد فکر می کنند برای این‌که توضیحاتشان بهتر به نظر بیاید، باید از واژه‌های کمتر شنیده‌شده استفاده کنند. در نظر داشته باشید که تعداد بازدیدکنندگان روزانه‌ی سایت جمعه بازار زیاد است و بین این بازدیدکنندگان از همه‌ی اقشار جامعه، از یک نوجوان تا یک استاد دانشگاه، افراد مختلفی حضور دارند؛ پس باید شرحی را که می نویسید برای همه قابل‌ درک باشد، به این نکته هم توجه داشته باشید نباید لحن متن شما به سمت محاوره و واژه‌های شکسته و غیررسمی برود.

 

درباره‌ی برند؛ بنویسیم یا نه؟

 

برند کالا یکی از ویژگی‌های ماهیتی آن است. اشاره به برند در شرح مانعی ندارد و نتیجه‌ی آن آگاه شدن بیشتر کاربر در خصوص محصول است. البته حواسمان باشد تا توضیح درباره‌ی برند را با تاریخچه‌ی آن اشتباه نگیریم. اگر بخش زیادی از شرح کالا را درباره برند توضیح دهید، خوشایند نیست و ممکن است مخاطب از خواندن ادامه‌ی شرح منصرف کنید. توضیح درباره‌ی برند باید مختصر و دارای نکات اصلی و مهم مثل هویت برند باشد؛ مثلا محصولات برند “جمعه بازار” به کیفیت ساخت بالا در کنار کارایی مناسبی که دارد شناخته می‌شوند، یا یک برند خاص محصولاتش را از موادی که با محیط‌زیست سازگار است می‌سازد. در بخش برند می‌توانید به چنین مواردی اشاره کنید.

 

ظاهر را فراموش نکنید

 

ظاهر، طراحی یا رنگ‌بندی محصول هم بخشی از آن است، پس کمی هم به‌ظاهر محصول‌تان بپردازید. البته این مورد بیشتر درباره‌ی گروه خاصی از محصولات مثل صنایع‌دستی، وسایل الکترونیکی، لوازم‌خانگی و … اهمیت دارد اما در خصوص برخی کالاها اهمیت آن کمتر است. نوشتن درباره‌ی طراحی و ظاهر محصول می‌تواند گسترده باشد، مثلا درباره‌ی یک تی‌شرت می‌توان از رنگ مکمل آن برای انتخاب شلوار یا کفش نوشت، یا در خصوص یک گوشی می‌توان به ضخامت کم در بخش طراحی اشاره نمود.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.