ویژگی های عینک آفتابی استاندارد

ویژگی های عینک آفتابی استاندارد

با توجه به این که برخی از امواج نور به شدت برای سلامت چشم و بینایی مضر هستند، استفاده از عینک آفتابی استاندارد در تمام طول سال به ویژه تابستان اهمیت زیادی دارد.

شاید تا به حال این تجربه را داشته باشید، زمانی که بدون عینک و یا حتی کلاه در یک روز آفتابی وارد خیابان می شوید در کمتر از چند دقیقه چشمان شما شروع به سوزش کرده و خیس خواهد شد. این نشان دهنده تاثیر منفی امواج نور بر روی چشمان شما است.

از طرفی همه عینک های آفتابی این قابلیت را ندارند که همانند یک فیلتر در برابر اشعه های مضر خورشید عمل نموده و چشمان شما را ایمن کنند. در نتیجه لازم است در زمان خرید دقت کنید تا یک عینک آفتابی ضد اشعه را خریداری نمایید.

عینک تروکالر

عینک آفتابی استاندارد، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

متاسفانه تمام فروشندگان صداقت در عمل را نداشته و گاها از بی اطلاعی مشتری سوء استفاده می کنند. نهایتا مشتری به جای داشتن یک عینک آفتابی استاندارد یک عینک معمولی را خریداری می کند که هیچ تاثیری در سلامتی وی نخواهد داشت. ابتدا لازم است بدانید که یک عینک آفتابی استاندارد چه ویژگی هایی دارد:

1- چشمان شما را در برابر اشعه ماورا بنفش حفظ کند.

مهمترین ویژگی یک عینک آفتابی استاندارد این است که سپری در برابر اشعه ماورابنفش باشد.

اکنون استانداردهای مختلفی از این نظر برای انواع عینک آفتابی در نظر گرفته شده است که هر کدام نشان دهنده میزان مقاومت عینک در برابر اشعه ماورابنفش است.

برای مثال در استرالیا انواع عینک آفتابی ضد اشعه را براساس 5 سطح دسته بندی می کنند که سطح صفر کمترین و سطح 5 بیشترین محافظت را از چشمان انسان در برابر اشعه ماورابنفش نشان خواهد داد.

در زمان خرید حتما باید برحسب شدت آفتابی بودن منطقه، یک استاندارد از این نظر را انتخاب کنید.

2- عینک آفتابی استاندارد باید وضوح نور داشته باشد.

مسئله دیگر برای خرید عینک آفتابی ضد اشعه این است که شما در زمان استفاده از آن به خوبی بتوانید محیط اطراف را مشاهده نموده و اختلالی در دیدن تصاویر وجود نداشته باشد.

این مسئله به ویژه در هنگام رانندگی بسیار اهمیت دارد. برای مثال عینک تروکالر بهترین شرایط را برای پیاده روی، رانندگی و.. حتی در یک روز ابری فراهم خواهد نمود. توجه داشته باشید که استفاده از عینک آفتابی حتی در روزهای ابری نیز لازم است چرا که در زمان ابری بودن هوا، اشعه ماورابنفش بسیار بیشتر از سایر امواج نور خواهد بود.

3- عینک آفتابی استاندارد باید متناسب با قدرت بینایی شما باشد.

افرادی که بینایی ضعیفی داشته و در طول روز و یا در هنگام رانندگی و مطالعه باید از عینک استفاده کنند، در زمان خرید عینک آفتابی ضد اشعه حتما این موضوع را به فروشنده اطلاع دهند تا عینک آفتابی آن ها به صورت طبی آفتابی طراحی شود و از نظر بینایی دچار اختلال نگردند.

4- عینک آفتابی استاندارد نباید شیشه هایی با رنگ زننده داشته باشد.

فراموش نکنید که اگر به سراغ خرید عینک آفتابی ضد اشعه با شیشه های قرمز، زرد و آبی بروید، شما نمی توانید رنگ اشیای اطراف خود را به درستی تشخیص دهید و این مسئله به ویژه در رانندگی اهمیت پیدا می کند چرا که قادر به تشخیص رنگ درست چراغ ها، موانع رنگی و.. نخواهید بود.

بهترین گزینه برای رنگ شیشه های عینک آفتابی استاندارد از رنگ های مشکی، قهوه ای، خاکستری و.. استفاده کنید.

عینک آفتابی مناسب

5- فرم عینک آفتابی با چهره شما همخوانی داشته باشد.

در زمان خرید عینک آفتابی استاندارد به شکل فرم توجه کنید که هم با فرم صورت شما تطابق داشته و زیبا باشد و هم اینکه حداکثر پوشش را برای چشمان شما ایجاد کند.

6- بهترین جنس فرم عینک آفتابی استاندارد را انتخاب کنید.

با توجه به این که قرار است از عینک آفتابی در محیط و در برابر اشعه آفتاب استفاده کنید لذا جنس فرم از موادی باشد که به راحتی در برابر اشعه های خورشید نپوسد.

تشخیص عینک آفتابی ضد اشعه

اکنون این سوال مطرح می گردد که چگونه می توان یک عینک آفتابی ضد اشعه را از انواع دیگر تشخیص داد؟ سه روش برای این منظور وجود دارد:

1- استفاده از عینک آفتابی بر روی یک سطح بازتابنده نور

برای مثال عینک را به چشمان خود نگه داشته و در طرف مقابل آن نور زننده همانند چراغ قوه نگه دارید. حال ملاحظه کنید آیا نور از شیشه ها منعکس شده و یا عبور می کند و به چشمان شما می رسد. عینک آفتابی استاندارد حتی نور از فاصله 90 سانتیمتری را منعکس می کند.

2- مقایسه دو عینک

راه دیگر تشخیص عینک آفتابی ضد اشعه مقایسه دو عینک است. عینک مورد نظر را در راستا و با فاصله حداکثری 5 سانتیمتری از عینک ضد اشعه قرار دهید. اکنون نور در محیط ایجاد کرده و عینک مورد نظر را 60 درجه بچرخانید تا یک لنز هم راستا با لنز عینک آفتابی ضد اشعه گردد. حال دو شیشه را روی هم قرار داده و عینک را به چشم بزنید اگر عینک تست، ضد اشعه باشد، تصویر تیره و در غیر این صورت شما چند رنگ را با هم مشاهده می کنید.

3- تست عینک آفتابی ضد اشعه با کامپیوتر

صفحه کامپیوتر را سفید کرده و روشنایی را در حداکثر قرار دهید. حال با عینک به صفحه نگاه کرده و سر خود را به چپ و راست بچرخانید. اگر عینک آفتابی استاندارد باشد شما باید صفحه را تیره ببینید.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.