انواع آکواریوم و کاربرد آن

آکواریوم

انواع آکواریوم و کاربرد آن

آکواریوم یک محفظه بسته شیشه ای و شفاف می باشد که در آن آب وجود دارد و تعدادی گونه مختلف از آبزیان در آن نگهداری می‌شوند. این وسیله ها بسته به نوع کاربری که دارند متفاوت می باشند. از انواع اکواریوم ها می توان به نوع ساده و معمولی، شرکتی، گلدان آکواریوم ، آب نما و… اشاره کرد.

آکواریوم های ساده از قدیم به صورت ۵ تکه شیشه با ابعاد مشخص بود که توسط چسب مخصوص و بی‌رنگ به هم متصل می شدند.

دقت در چسباندن شیشه ها به هم بسیار مهم می باشد و اگر فردی با اصول درست چسب زدن یا ساخت آکواریوم آشنا نباشد در پایان کار دچار مشکل خواهد شد.

چسب زدن اشتباه

از جمله مشکلات چسب زدن اشتباه شیشه ها می‌توان به نشت دادن آب به خارج از محفظه اشاره کرد. همچنین اگر در هنگام ساخت آکواریوم های بزرگ تر از یک متر، پل ارتباطی جهت مهار نیروی وارده به دیواره ها نصب نشود، شیشه های آن به راحتی میشکند و در اصطلاح می ترکد.

باید توجه شود قبل از ساخت و راه‌اندازی هر آکواریومی محاسبات لازم را در رابطه با وزن و حجم و لوازم داخل آن محاسبه کرد.

شیشه های شفاف هر کدام با ضخامت متفاوتی از قطر سه میل تا ۲۰ میل و بالاتر ساخته می‌شوند.

عموما برای آکواریوم های کوچک تر از یک متر از ضخامت شیشه ۶ میل استفاده می کنند. بهتر است برای ابعاد بزرگ تر از یک متر و حجم های بیشتر از 200 الی 250 لیتر، از شیشه 8 الی 10 میل استفاده گردد.

هر چقدر ضخامت شیشه بیشتر باشد قدرت نگهداری آن در برابر فشارو نیروی داخل وارد بردیواره ها نیز بیشتر خواهد بود. از طرفی وزن آکواریوم ساخته شده نیز سنگین‌تر می‌شود که به این مورد باید توجه ویژه ای نمود.

آکواریوم

انواع آکواریوم ها

شکل ظاهری آکواریوم ها و ساخت آن بر حسب سلیقه افراد تولید می شود. آن چیزی که به طور عمومی در بین مردم رایج است شکل مکعب مستطیل است.

طرح های مختلفی از جمله استوانه ای، سه گوش و… نیز وجود دارد. عموماً شکل مکعب مستطیل در بین سایر اشکال محبوبیت بیشتری دارد.

علت این نوع محبوبیت به چند دلیل می باشد:

  • طول آکواریوم هرچقدر زیادتر باشد مسیر شنا کردن ماهی نیز بیشتر بوده و ماهی طول عمر بیشتری دارد.
  • دکوری که برای تزیین داخل اکواریوم استفاده می شود را می‌توان در طول این وسیله بسیار متنوع چیدمان کرد و یک منظره زیبا را در آن به نمایش گذاشت.
  • اکثر مکان هایی که برای نصب آکواریوم انتخاب می شود چون عموماً کنار دیوار یا روی اپن آشپزخانه ها و… است همگی به شکل مکعب مستطیل انتخاب و ساخته می شوند.
  • با نگاه کردن به طول بلند و عرض کوتاه شیشه ، صفحه ای مانند صفحه نمایش تلویزیون را برای مخاطب تداعی می‌کند.

آکواریوم

تنوع در اکواریوم ها

امروزه اکواریوم ها به صورت حرفه ای تر و با تنوع بالاتری وارد بازار شده اند. به عنوان مثال آکواریوم هایی که به صورت شیشه یک تکه وجود دارند و فقط سه قسمت از آن چسب آکواریم زده می‌شود و قسمت جلو کاملا یک تیکه می باشد.

در بین بازاریان این دسته از محصولات به نام اکواریوم های چینی معروف است. این نوع آکواریوم ها در گذشته از سایر کشورها وارد ایران می‌شد، اما امروزه تکنولوژی ساخت آن نیز در ایران به وجود آمده است.

دسته دیگر از سری آکواریوم های جدید موجود در بازار محصولات شرکت ADA می باشد که به صورت کاملا حرفه ای با ظرافت خاصی شیشه ها به هم متصل شده‌اند.

عموما جنس شیشه این مدل کریستال بوده و بسیار شفاف می باشد. شکل ظاهری این آکواریوم ها مانند سایر آکواریوم ها ساده می باشد ولی چسبی که در محل اتصال شیشه ها به هم زده شده است بسیار مستحکم و سفت بوده و با ظرافت و دقت خاصی انجام شده است.

آکواریوم های کوچک و متنوعی نیز در بازار با طرح‌های مختلفی مانند گلدان آکواریومی ساخته و به بازار عرضه شده است.

کاربرد آکواریوم ها

هر تانکی برای نگهداری گونه های مختلفی از آبزیان درست می شود. نگهداری ماهیان و آبزیان زینتی آب شور با ماهیان و آبزیان آب شیرین کاملا متفاوت می باشد.

به همین دلیل تغییراتی جزئی در ساختارآکواریوم های این دو گونه وجود دارد. آکواریوم هایی که دارای سامپ تصفیه آب هستند عموما برای گونه های آب شور استفاده می‌شوند.

به ندرت از سامپ برای آکواریوم های گونه آب شیرین استفاده می شود. آکواریوم ها با اندازه بزرگ از سامپ تصفیه یا فیلترهای سطلی برای تصفیه آب آن استفاده می کنند.

بعضی از آکواریوم ها صرفاً برای زیبایی مانند آبنما استفاده می شود. ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هر مکانی را که برای زندگی و نگهداری یک موجود آبزی انتخاب می‌کنیم باید سعی کنیم با اکوسیستم واقعی آن گونه شباهت زیادی داشته باشد.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.