رسومات عید نوروز

رسومات عید نوروز

رسومات عید نوروز

عید باستانی نوروز یکی از مهم ترین روزهای سال برای ایرانیان از گذشته تا به امروز بوده است. به دلیل تغییرات آب و هوایی همه چیز نو و جدیدخواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی درباره رسومات عید نوروز، تاریخچه نوروز باستانی و تقویم خورشیدی صحبت کنیم.
عید باستانی ایرانیان شامل چند آداب و رسوم می باشد که یکسری از آنها مختص به همه بوده و یکسری دیگر برای قومیت های مختلف در هر استان می باشد.
آن چیزهایی که جنبه عموم دارد شامل آرایش و نظافت است که در دین اسلام نیز به آن اهمیت بسیاری داده شده است. همه ایرانیان سعی بر این دارند تا قبل از شروع سال جدید منزل، محل کار و … را به خوبی تمیز و به اصطلاح خانه تکانی کنند. و همچنین اقدامتی برای زیباتر شدن موهای سر و صورت خود انجام می دهند تا با چهره ای زیبا به استقبال بهار و تقویم خورشیدی سال نو بروند.

صله رحم و رسومات عید نوروز

صله رحم یا دید و بازدید از دیگر رسومات عید نوروز است که در بین ایرانیان مرسوم است و بازهم در دین به آن سفارش شده است. لذا در روزهای تعطیلات نوروز اقوام ایرانی به خانه های همدیگر سر زده و جویای حال همدیگر می شوند. معمولا در اولین روز سال کوچکترها به دیدار بزرگ خاندان و بزرگترهای فامیل می روند.
زیارت اهل قبور از جمله کارهایی است که در روز های اول سال انجام می شود و کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند بر سر مزار آنها رفته و سال جدید را به آنها تبریک می گویند و فاتحه ای نثار شادی روح آنها می فرستند.
می توان گفت تعداد زیادی از موارد وجود دارد که در تاریخچه نوروز باستانی برای ایرانیان ثبت شده و در رسومات عید نوروز به آن عمل می کنند.
خواندن دعای تحویل سال که لحظاتی نزدیک تحویل شدن سال جدیدخوانده می شود عاملی است تا حس بسیار خوبی از لحاظ معنوی به انسان منتقل شده و از خدا در خواست یک سال پر از برکت را خواستار باشیم و از این عمری که خدا به ما داده است تشکر و قدردانی کنیم. متن زیبای این دعا : یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ ( ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها، ای مدبر شب و روز، ای گرداننده سال و حالت ها، بگردان حال ما را به نیکوترین حال)
هدیه دادن بزرگترها به کوچکترها از دیگر آدابی است که معنی دوست داشتن یکدیگر و همچنین دستگیری از مستمندان و نیازمندان می باشد.
سفر و گشت و گذار در شهر های مختلف و آشنا شدن با ویژگی ها و تاریخ گذشته ایرانی از رسومات عید نوروز است که ایرانیان آن را انجام می دهند.

تاریخچه نوروز باستانی

عید نوروز جزو روزهایی است که در کشورهای مختلف همزمان با ایران این روز را تعطیل کرده و به جشن و پایکوبی مشغول می شوند. به گونه ای این تاریخ به صورت مشترک با دیگر کشور های همسایه ایران مانند افغانستان، پاکستان، روسیه، عراق و … می باشد.
آن چیزی که در تقویم خورشیدی به نوعی در تاریخچه نوروز باستانی به آن اشاره شده است اولین روز از فصل بهار می باشد که درختان شکوفه زده و حیوانات سر از خواب زمستانی برداشته اند. روزی که حیات مجدد بعد از چند ماه سردی و خشکی هوا ایجاد می شود و دوباره هر چیزی نو می شود.
برای چنین روز خجسته ای ایرانیان فعالیت هایی انجام می دهند تا مانند طبیعت روح و جسم خود را نو و تازه کنند. به همین دلیل مجموعه این فعالیت ها همگی جزئی از رسومات عید نوروز به حساب می آید.
به همین دلیل مجموعه این فعالیت ها همگی جزئی از رسومات عید نوروز به حساب می آید.
تاریخچه نوروز باستانی از دوره ساسانیان و اشکانیان تغییراتی را به دنبال داشته است که از پنج روز و شش روز جشن گرفتن اقوام ایرانی، کم کم به سیزده روز تعطیلی تغییر یافته است.

تقویم خورشیدی

در سازمان جهانی یونسکو عید نوروز ایرانیان به ثبت جهانی رسیده است و این روزهای باستانی که ریشه ای با قدمت سه هزار ساله دارد برای همه آشکار گشته و امروزه حدود 300 میلیون نفر آن را جشن می گیرند.
تقویم خورشیدی ایرانیان بر اساس ماه و فصول سال ثبت شده است که بر اساس آن لحظه دقیق تحویل سال و ساعت و سایر فصل ها تعیین می شود.

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  1. شهرام گفت:

    ما هم رسومات عید جالب داشتیم توی شهرمون که تازه فهمیدم.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.