مکان های دیدنی تهران

مکان های دیدنی تهران

مکان های دیدنی تهران

سفر یک فرصت خوب برای تخلیه انرژی های منفی موجود در بدن انسان ها می باشد. برای رفتن به یک سفر یکسری لوازم سفر یا ابزار سفر مورد نیاز است. ما قصد داریم به شما یک سفر کوتاه یک روزه و چند ساعته را پیشنهاد کنیم. اگر ساکن تهران هستید تهرانگردی در ایام تعطیلات بهترین گزینه برای استفاده بهینه از تعطیلات می باشد. مکان های دیدنی تهران بسیار زیاد، زیبا و متنوع هستند که دیدن آنها خالی از لطف نیست. گاهی در ایام تعطیلات دنبال جایی می گردیم که با خانواده به آن محیط برویم و با آثار گذشته و تاریخی آن بیشتر آشنا شویم. اگر در ذهنتان سوالی با مضمون جاهای دیدنی تهران وجود دارد ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا با قسمتی از آثار دیدنی شهر تهران آشنا شوید.

تاریخچه شهر تهران

تهران شهری که مورخان آن را از توابع شهر ری یکی از پرقدرت ترین شهرهای ایران می‌دانند. اگر قصد دارید جاهای دیدنی شهر تهران را ببینید پیشنهاد می کنیم اول از همه در رابطه با تاریخچه شهر تهران مطالعاتی داشته باشید.

شهر تهران در زمان پادشاهان صفوی کم کم شهرت پیدا کرد، آبادی و رونق شهر تهران در دوره سلطنت شاه طهماسب اول به صورت ویژه آغاز گردید.

شاه طهماسب اول به دلیل علاقه زیادش به شهر تهران به علت وجود آب و هوای خوب و باغ‌های اطراف شهر تهران دستور داد تا اطراف شهر را برج و دیوارهای مقاومی بکشند و همچنین بنا ها و کاروانسراهایی را داخل آن بنا کنند.

در سال 961 هجری قمری حصاری به دور شهر بنا کردند که از چهار دروازه و ۱۱۴ برج به تعداد سوره های قرآن تشکیل شد. همچنین مصالح آن را از مواد معدنی در معادن تامین کردند و بعدها به چاله میدان موسوم گردید.

حد و مرز ها

حد و مرزهایی که کشیده شده بود در دوره شاه طهماسب اول حدود ۶۰۰۰ قدم به شرح زیر بود:

  • از سمت جنوب خیابان مولوی فعلی
  • خیابان ری فعلی از سمت شرق
  • خیابان وحدت اسلامی( شاهپور) فعلی از سمت غرب
  • خیابان های امیر کبیر و امام خمینی(سپه) فعلی از سمت شمال

شاه عباس اول به پیروی از شاه طهماسب اول با همین رویه پیش رفت و شروع به آبادانی شهر تهران کرد. وی دستور داد باغ بزرگی به نام چهارباغ تهران تاسیس کند و ساختمانی برای سکونت موقتی خاندان بنا کنند.

سال ۱۲۰۰ هجری قمری آقا محمد خان قاجار برای اولین بار تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد.

آقا محمد خان قاجار تنها به ساختن عمارت تخت مرمر اکتفا کرد، ولی زمان فتحعلی شاه محلات جدید، ساختمان های تازه از جمله بنای مسجد امام خمینی (شاه) – مسجد سید عزیزالله – مدرسه مروی – قصر قاجار- نگارستان و لاله زار در تهران به وجود آمد و امروزه جزء جاهای دیدنی تهران به حساب می آید.

تا قبل از سال ۱۲۸۴ از مکان های تاریخی دیگری مانند مدرسه دارالفنون با همت امیرکبیر در دوران سلطنت ناصرالدین شاه، سرای کفاش ها و سرای امیر پدید آمد.

از سال ۱۲۸۴ به بعد شهر تهران کم‌کم گسترش پیدا کرد و اراضی اطراف به آن پیوست و خندق ها و با روهای جدید به شکل هشت ضلعی ساخته شد.

محله هایی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار به وجود آمد و هنوز هم نام آنها هست می توان به : باغ و کاخ گلستان، باغ و کاخ صاحبقرانیه، باغ و قصر سلطنت آباد، باغ وعمارت بهارستان، باغ و عمارت علی قلی خان مخبرالدوله، باغ و عمارت منیریه، باغ فردوس، بازارچه مروی، بنای شمس العماره، بازار مسگرها و آهنگرها، بازار بزرگ و… اشاره کرد.

مناطق دیدنی و گردشگری تهران

مکان های دیدنی تهران بسیار زیاد می باشد و علت آن پر جمعیت بودن و قدمت زیاد آن است. در آن آثار تاریخی و مکان های دیدنی زیادی وجود دارد. از جمله مکان های گردشگری و دیدنی تهران می‌توان به مکان های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و… در آن اشاره کرد.

بازار تجریش

بازار تجریش جزء قدیمی‌ترین بازارهای شهر تهران است که امروزه نیز فعالیت در آن وجود دارد. بازارتجریش یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید و هر ساله گردشگران و توریست‌های زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می کند.

این بازار در واقع در میدان تجریش و یک سمت آن به مترو تجریش راه دارد. معماری قدیمی به همراه حجره های بازسازی شده با سبک قدیمی نمای داخلی بازار را زیبا کرده است. تعداد مغازه هایی که در آن فعالیت می‌کنند بسیار زیاد می باشد.

تهرانگردی و قدم زدن در بازار تجریش، نمایشگاهی از میوه و سبزیجات رنگارنگ را برایتان نمایش می دهد. تکیه تجریش واقع در بازار تجریش جزء مکان هایی است که هر ساله در ایام محرم در آن مراسم عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام را برگزار می کنند.

در روزهای عادی به دلیل مرکزیت این تکیه، فروشندگان و حجره داران در اطراف و وسط آن مشغول فروش محصولات خودشان هستند. می توان گفت که قدمت تکیه تجریش حدود ۲۰۰ سال می باشد و در زمان قاجار ساخته شده است.

بازار تجریش

کاخ موزه سعدآباد

یکی از مهمترین و پر بازدید ترین کاخ های شهر تهران که برای تهرانگردی بسیار مناسب است. این مکان بسیار بزرگ است و در آن چندین مجموعه دیگر مانند کاخ موزه ملت، کاخ موزه سبز، موزه پوشاک سلطنتی، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه استاد حسین بهزاد، موزه سلاح های دربار، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه هنر و ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد فرشچیان، موزه آب وجود دارد.

در ادامه توضیحاتی در رابطه با بعضی از این موزه ها خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

کاخ موزه ملت

بنایی به وسعت ۷۰۰ هزار متر، که بیش از ۶۱ بخش مختلف دارد و بزرگترین کاخ در مجموعه سعدآباد است. این کاخ در دوران پهلوی اول حدود سال ۱۳۱۸ هجری شمسی ساخته شد و بهره برداری آن در سال ۱۳۲۰ صورت پذیرفت. پیشنهاد میکنیم از این کاخ که یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می رود بازدید کنید.

در این بنای گردشگری و توریستی اثرات هنرمندان ایرانی از جمله حسین کاشی، رضا ملائکه، عبدالکریم شیخ خان و غلامرضا پهلوان به چشم می‌خورد.

ملاقات های معمولی در کاخ مرمر و ملاقات‌های رسمی در کاخ گلستان انجام می گردید و کاخ سعدآباد محل اقامت دائم محمدرضا پهلوی قرار گرفت.

در فاصله سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۹ هجری شمسی آخرین عملیات استحکام بخشی، بازسازی و تعمیر در بیشتر بخش های کاخ انجام گردید.

بعد از آن طبق سلیقه فرح دیبا تیمی از طراحان داخلی و خارجی تشکیل شد اقدام به تغییر دکوراسیون داخلی در بیشتر بخش‌های کاخ انجام گرفت.

این تغییرات شامل گالری هنری اختصاصی فرح دیبا، نصب آسانسور، تجهیز بنا به سیستم های امنیتی و حفاظتی مانند زنگ های اخطار و سیستم اعلام حریق، نصب شیشه های ضد گلوله در طبقه‌های اول و… بود.

کاخ موزه ملت

کاخ موزه سبز

یکی از کاخ های موجود در مجموعه سعدآباد است که اگر قصد تهرانگردی یک روزه را دارید حتماً به این مکان نیز سر بزنید. کاخ موزه سبز در قدیم به کاخ شهوند نیز معروف بوده است و متعلق به دوره قاجار و یکی از زمین داران سرشناس آن دوره به نام علی خان والی بوده است.

رضاخان در سال ۱۳۰۱ به مبلغ هفت هزار تومان بنای اولیه این کاخ را خریداری کرده است. میرزا جعفرخان معمار باشی بی آنکه ساختمان قبلی را از بین ببرد کاخ رضاخان را بعد از ۷ سال بر روی آن ساخت.

جنس بدنه این کاخ از سنگ های سبز منحصر به فرد و نمای خارجی آن از معادن خمسه زنجان می باشد.

همچنین در مصالح آن نیز از سرب جهت جلوگیری از خرد شدن سنگها در تغییر آب و هوایی استفاده شده است.

پیشنهاد می کنیم از این کاخ زیبا که به عنوان یکی از مکانهای دیدنی تهران است در مواقعی که تهرانگردی می کنید دیدن فرمایید.

کاخ موزه سبز

موزه پوشاک سلطنتی

ساختمان این موزه، کاخ تابستانی شمس پهلوی خواهر تنی محمدرضا پهلوی است که امروزه ساختمان فعلی موزه پوشاک سلطنتی شده است.

مساحت این کاخ بالغ بر دو هزار و ۶۰۰ مترمربع شامل دو طبقه و یک زیر می باشد. این کاخ تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را به نمایش گذاشته است.

بعد از جابجایی شمس پهلوی به کاخ اختصاصی خود در مهرشهر کرج، در سال ۱۳۴۲ این بنا به عنوان محلی برای نگهداری اشیا و ظروف قیمتی، همچنین هدایای خارجی به شاه قرار گرفت بعد از انقلاب اسلامی این ساختمان به محل نگهداری پوشاک سلطنتی، تغییر کاربری داده شد.

موزه آشپزخانه سلطنتی

مساحت این آشپزخانه ۸۰۰ متر مربع و در قسمت مرکزی باغ سعادت آباد قرار گرفته است. مکان آشپزخانه در جنب رودخانه دربند می باشد و به آشپزخانه مخصوص معروف بوده است.

این آشپزخانه در اختیار کاخ ملت که در آن محل اقامتگاه پهلوی دوم بوده قرار داشته است.

در سال ۵۴ این آشپزخانه از طرف یک شرکت آلمانی مجهز به تجهیزات آشپزخانه ای شد. رفتن و دیدن از جاهای دیدنی تهران را از دست ندهید.

موزه سلاح های دربار

این موزه در زمان پهلوی مورد استفاده غلامرضا پهلوی، برادر شاه سابق بوده است. در این موزه بیش از ۱۱۰ قبضه سلاح گرم از نوع جنگی، شکاری، کمری و مستقلات آنهاست که تعلق به درباریان و پهلوی دوم دارد.

یکی از مواردی که بیننده های زیادی را به خود جلب می کند نمایش انواع مختلفی از سلاح های ساخته شده توسط کارخانه های تسلیحاتی ارتش شاهنشاهی است.

در مجموع می‌توانیم این طور بگوییم که مجموعه تفریحی و تاریخی سعدآباد یکی از بهترین گزینه های تهرانگردی در طی یک الی دو روز در ایام تعطیلات است. پیشنهاد می کنیم از این مکان دیدنی شهر تهران حتماً بازدید به عمل بیاورید.

مکان های مذهبی، گردشگری

امام زاده قاسم در منطقه گلابدره شمیران، یکی از جاذبه های گردشگری تهران به حساب می‌آید. اگر قصد دارید در یک تهرانگردی یک روزه، به مکان‌های مذهبی بروید امامزاده قاسم گلابدره یکی از مناطق زیبا و دنج می باشد.

این امام زاده در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا قرار گرفته است. گورستان موجود در اطراف این امامزاده به صورت پلکانی قرار دارد و قبرهای قدیمی و خانوادگی معروفی در آن وجود دارد.

اصل بنای این بقعه از قرن هفتم هجری در زمان شاه طهماسب صفوی، صندوقی با تاریخ ۹۶۳ هجری قمری بر روی مرقد نهاده شده است.

هنگامی که در حیاط امام زاده می ایستید تقریباً شهر تهران قابل مشاهده می باشد.

کلیسای سنت کریس

از دیگر مکان‌های گردشگری و مناسب برای تهرانگردی کلیسای سنت کریس است که یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می رود.

این کلیسا در خیابان نجات اللهی قرار گرفته است و با هزینه فردی خیر و ارمنی ساخته شده است.ساخت این کلیسا حدودا در سال ۱۳۴۹ خاتمه یافت. در واقع مقر خلیفه ‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این کلیسا انتقال یافته است.

آتشکده زرتشتیان (آدریان)

تهران نیز مانند استان‌های کرمان و یزد دارای آتشکده ویژه زرتشتیان است. آتشکده زرتشتیان یکی از مکان های دیدنی تهران است که سنگ بنای آن در سال ۱۲۹۳ هجری خورشیدی توسط ارباب کیخسرو شاهرخ وعده ای از زرتشتیان بنا گذاشته شده است.

از قدمت آن می‌توان به دوره قاجار اشاره کرد و در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مکان های تفریحی و گردشگری شهر تهران

مکانهای تفریحی زیادی در شهر تهران وجود دارد که برای تهرانگردی در ایام نوروز و تعطیلات سال بسیار مناسب است. از جمله مکان های دیدنی می توان به پارک جنگلی چیتگر، دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر)، بوستان جمشیدیه، دربند و درکه، باغ گیاه شناسی و… اشاره کرد.

باغ گیاه شناسی

یکی از مکان های دیدنی و بسیار مناسب برای تهرانگردی ، که می توان در آن چندین اقلیم را مشاهده کرد باغ گیاه شناسی نام دارد. این باغ واقع در پیکان شهر، آزادشهر، بیست متری سروآزاد، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملل ایران قرار گرفته است.

باغ گیاه شناسی با وسعتی حدود ۱۴۵ هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی قرار دارد. باغ گیاه شناسی نقش مهمی در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی مانند علوم گیاهی و باغبانی، آموزشی و حفاظت از گیاهان بر عهده دارد.

در این باغ شش دریاچه و دو رودخانه ساخته شده است که دارای جاذبه گردشگری خاصی است. همچنین طراحی باغ در هر قسمت از آن مربوط به یک محیط زیست متفاوت مانند رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه ایرانی تورانی، رویشگاه اروپا، رویشگاه چمن زارهای آمریکا، رویشگاه های چین و ژاپن و… وجود دارد.

مکان های بسیار زیبا و جذابی در شهر تهران وجود دارند که هر ساله تعداد زیادی از بازدیدکنندگان به سمت خود جذب می کند.

تهرانگردی باغ گیاه شناسی

نتیجه گیری

از آنجایی که شهر تهران به دلیل قدمت کهن آن و جاذبه های مختلف گردشگری، مکانی برای تهرانگردی مناسب است پیشنهاد می‌شود در ایام تعطیل سال یا روزهای آخر هفته به مکان های دیدنی تهران سری بزنید.

همچنین به دلیل اینکه تمام مناطق گردشگری تهران در این مقاله قرار داده نشده است پیشنهاد می‌شود که سری به سایر منابع دیگربزنید واز دیگر مکان های جذاب و دیدنی شهر تهران بهره مند شوید.

امیدواریم که این مقاله نیز برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.