مزایا و معایب استفاده از لوازم آرایش

لوازم آرایش

مزایا و معایب استفاده از لوازم آرایش

همه انسان ها از گذشته تا به امروز به آرایش و پیرایش خود اهمیت ویژه ای می دهند. از آنجایی که لوازم آرایشی در گذشته مانند امروز نبود از مواد اولیه ساده استفاده می‌کردند. استفاده از گیاهان در گذشته برای آراستن صورت در بین مردان و زنان رایج بود. یکی از این لوازم آرایش سنتی سرمه است که به چشم ها کشیده می شود.

در بین بعضی از اقوام سرمه کشیدن هم در خانمها و هم در آقایان به صورت یک رسم سنتی وجود داشت. رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی و گسترش علم و دانش در تمام شاخه‌ها بشر توانست مواد شیمیایی را کشف کند.

آن چیزی که اتفاق افتاد استفاده مواد شیمیایی در لوازم آرایشی و بهداشتی بود باعث شد تنوع محصولات آرایشی نیز افزایش یابد. به همین دلیل از آنجایی که خانم ها بیشتر به سمت تنوع محصولات آرایشی و بهداشتی گرایش دارند دیگر انتخاب محصول حرفه ای و درجه یک از سایر محصولات آرایشی سخت شد.

ابزار ها و لوازم جانبی متنوعی در حوزه آرایشی مانند باکس لوازم آرایش برای نگهداری و نظم دادن به سایر لوازم آرایش تولید و در دسترس همگان قرار گرفته است.

در واقع لوازم آرایشی امروز یک بخش جدانشدنی از زندگی بانوان ایرانی شده است. این امر متاسفانه به قدری جدی و پر اهمیت شده است که شاید نتوان عده‌ای از خانم ها را از لوازم آرایش جدا کرد.

تحقیقات در استفاده از لوازم آرایشی

نکته‌ای که باید بدانید این است که استفاده مداوم از لوازم آرایش باعث صدمات جبران ناپذیری می شود که حاصل آن چیزی جز پشیمانی نیست.

در محصولات آرایشی و بهداشتی از موادی استفاده شده است که سلامتی انسان را به خطر می اندازد. مقدار استفاده زیاد از این محصولات سلامت مغز، کبد و کلیه را به شدت در معرض خطر قرار می دهد.

یکی از مهمترین مباحثی که در دنیای امروز در کشورهای پیشرفته بحث می‌شود سرطان زا بودن مواد شیمیایی به کار برده شده در لوازم آرایش است.

ولی آن چیزی که مردم می بینند فقط تنوع لوازم آرایش موجود در استند لوازم آرایش است که به صورت رنگ های مختلف و ساختار متفاوت نظر همه را به سمت خود جلب می‌کند.

جالب است بدانید با مطالعات انجام شده نشان داده شد که ۴۴ درصد زنان احساس می‌کنند بدون استفاده از لوازم آرایشی زیبا و جذاب نیستند. این موضوع باعث شده تعداد زیادی از پزشکان، بیماران مختلفی در حوزه استفاده از لوازم آرایش را مشاهده کنند که این مورد بسیار نگران کننده است.

اما آنچه در این مقاله برای شما گفته خواهد شد مواد های شیمیایی خطرناک موجود در لوازم آرایش که جزء معایب آن محسوب می شود. دومین مورد استفاده از سایر لوازم آرایش طبیعی که جزء مزایای آن محسوب می‌شود بیان خواهد شد.

معایب استفاده از لوازم آرایش و مواد شیمیایی موجود در آن

در این قسمت نام مواد شیمیایی خطرناکی که در بعضی از مواد آرایشی استفاده می‌شود را به همراه بیماری آن بیان می کنیم.

  • پارابن یک ماده خطرناک که حاصل آن اختلالات در فعالیت غدد می‌شود. این ماده در رژ لب ها وجود دارد و از طریق پوست و دهان باعث تغییر وضعیت هورمونهای بدن می‌شود. از این ماده شیمیایی به مقدار زیادی در لوازم آرایشی جهت جلوگیری از رشد میکروب ها استفاده می گردد. همچنین در حال حاضر در ضدآفتاب‌ها، کرم های صورت و… استفاده می گردد.
  • ماده خطرناک فتالات که بیماری آن به وجود آورنده اختلالات هورمونی است جالب است بدانید این ماده در رژلب ها استفاده می گردد و با آزمایش انجام شده و تست آن بر روی حیوانات متوجه شدند نقص‌هایی بر روی جنین حیوانات به وجود می آورد.

چند ماده خطرناک آرایشی

  • بوتیل هیدروکسی از مواد سرطان زا می باشد که در خط چشم ها قابل مشاهده است. اکسی بنزون ماده‌ای که ثمره آن ایجاد کننده حساسیت های شدید می باشد. این ماده در کرم های لب برای مقابله با اشعه مضر آفتاب می باشد که لب را محافظت می‌کند. اگر قصد خرید این نوع کرم ها را دارید یادتان باشد نام این ماده چنانچه نوشته شده بود از خرید آن خودداری کنید.

این ماده می‌تواند باعث به وجود آمدن حساسیت یا اختلال هورمونی شود و به سلول‌ها آسیب برساند.

  • فرمالدهید از معروف ترین مواد شیمیایی است که در بیشتر محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. از مشکلاتی که این ماده شیمیایی برای انسان به وجود می‌آورد به وجود آورنده عوارض داخلی می باشد. در لاک ناخن ها رژلب ها این ماده به وفور یافت می گردد.

این ماده می‌تواند باعث التهاب و تحریک پوستی شده و در صورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود.

  • یکی دیگر از مواد پر مصرف وازلین می باشد که همه با آن آشنایی کامل دارند. وازلین در محصولات آرایشی در حوزه لب وجود دارد. وازلین را نباید افرادی که پوست روشن دارند استفاده کنند.

علت عدم استفاده از وازلین برای این دسته از افراد به دلیل وجود چربی های معدنی موجود در آن با مشکلاتی از جمله تشدید آفتاب‌سوختگی می گردد.

همچنین در مکانیسم طبیعی مرطوب سازی پوست دخالت می‌کند و در آن اختلال ایجاد می‌کند.

مواد خطرناک شیمیایی زیادی است که در محصولات آرایشی استفاده می گردد که ما دراینجا فقط به چند نمونه آن اشاره کردیم. ضرب المثل ایرانی می گوید زیبایی در سادگی است پس سعی کنید از لوازم آرایشی شیمیایی کمتر استفاده کنید.

مزایای استفاده از لوازم آرایشی

عموما استفاده از لوازم آرایش بیشتر برای خانم ها کاربرد دارد. دلیل استفاده زیاد خانم ها از مواد آرایشی را می توان به پنهان کردن لکه ها و سایر مشکلات پوستی اشاره کرد.

آن چیزی که در سایر کشورهای اروپایی دیده می شود استفاده از لوازم آرایشی در افراد مسن می باشد که متاسفانه در کشور ما خانم‌های جوان به مقدار بسیار زیادتری از محصولات آرایشی استفاده می کند.

استفاده از لوازم آرایشی بد نیست اما باید از نوع سالم آن استفاده کرد پس بهتر است اگر دوست دارید صورتی زیبا داشته باشید از محصولاتی استفاده کنید که گیاهی هستند.

رنگ کردن موها باعث می‌شود جایگزین رنگ سفید می شود و چهره افراد جوانتر نشان دهد. مثلا در گذشته از حنا برای رنگ کردن موها استفاده می کردند که هم برای تقویت مو مناسب بود و هم زیبایی بیشتری به خانم ها میداد .

امروزه از رنگ های شیمیایی با تنوع بالا استفاده می شود. رنگ کردن مو اگر اصولی نباشد آسیب جدی به ریشه مو وارد خواهد شد.

استفاده از ماسک های بهداشتی مانند ماسک صورت ، ماسک مو … که مناسب برای پوستتان جهت شادابی صورت استفاده کنید.

ماسک هایی مانند ماسک جلبک، خیار و… می‌تواند کمک بزرگی به زیبایی پوست صورت شما کند و پوست را جوان و شاداب نگه دارد.

سعی کنید از مواد آرایشی گیاهی که امروزه در دنیا شروع به تولید آن شده است استفاده کنید. مثلاً از روغن‌های آواکادو، روغن جوانه گندم روغن بادام و غیره برای حفظ سلامتی پوستتان استفاده کنید.

روغن هسته آلبالو و یا روغن هسته انگور برای تامین و حفظ رطوبت پوستی و جلوگیری از چین و چروک تاثیر بسزایی دارد.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.